Věda ví o všech důležitých součástech naší stravy všechno. Horší to je s všeobecnou znalostí těchto informací, které se ve škole většinou neučí. Potom lidé nevědí, kde tyto informace hledat, komu věřit a jaké rady jsou účinné, nebo co jsou jenom babské rady, které mohou ve skutečnosti nadělat více škody než užitku. Lidé potom většinou zapomínají, že ve stravě nejde jenom o vitaminy a proteiny, ale i další důležité látky, bez kterých se naše tělo neobejde. Mezi takové látky patří právě vláknina. Zajímá vás, co v našem těle způsobuje, proč bychom měli její konzumaci zvýšit a ve kterých potravinách ji najdete v přirozené podobě? Pak pokračujte ve čtení našeho článku.

obiloviny

Co je to vláknina?

Jsou to vlastně veškeré složky z rostlinné stravy, kterou konzumujeme, ale naše enzymy, které se nacházejí v trávicím ústrojí, ji nedokáží strávit, rozložit a uložit nebo zpracovat. Mezi tyto látky se nejčastěji zařazuje:

pšenice

1.       Lignin
2.       Hemicelulóza
3.       Celulóza

Tyto složky jsou chápány jako tzv. hrubá vláknina. Ta je pro nás obtížně stravitelná, což má pozitivní vliv na náš trávicí trakt i proces trávení.
Jaké jsou druhy vlákniny?
–          Rozpustná
Tato absorbuje vodu a je schopná provádět proces kvašení. Pomáhá trávit tuk a sacharidy. Navíc podporuje střevní mikroflóru, její vznik a funkci.
–          Nerozpustná
Ta napomáhá průchodu stravy při průchodu trávicím traktem, pomáhá při průchodu tlustým střevem a zjednodušuje tak vyprazdňování.

ovoce

Kolik vlákniny bychom měli přijímat?

Asi třicet pět gramů denně pro zdravé fungování našeho zažívání a trávicího traktu. Proto byste měli jíst celozrnné pečivo, luštěniny a ovoce a zeleninu. Luštěniny jsou zvlášť neoblíbené právě proto, že rozkládají cukry, které potom pomáhá vláknina kvasit. Kvůli tomu trpíme nadýmáním, které je společensky nevhodné, přesto velice důležité pro správné fungování našeho organismu. 

Summary
Vláknina – kde ji najdeme a kolik bychom jí měli denně zkonzumovat?
Share